Selasa, 28 April 2015

SEJARAH DAN PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA DAN BRUNEI DARUSSALAM



DAFTAR ISI


KATA PENGANTAR.......................................................................................................i

DAFTAR ISI..........................................................
...............................................................ii
Ω Sejarah dan Perkembangan Agama Islam di Malaysia

1.      Pengantar Isi…………………………………………………………………………...1
2.      Negara Malaysia “Beragama” Islam…………………………………………………..1
3.      Penjagaan Umat Islam dari Agama-agama Lain……………………………………....1
4.      Kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu-Islam di Malaysia………2
5.      Islam Menjaga Konsep Ketuhanan …………………………………………………...2
6.      Keistimewaan Melayu-Islam di Malaysia……………………………………………..2
Ω Sejarah dan Perkembangan Agama Islam di Brunei Darussalam

1.     Pengantar Isi…………………………………………………………………………...4
2.     Sejarah Masuknya Agama Islam ke Brunei Darussalam………………..…………….4
3.     Islam Di Brunei Setelah Merdeka……………………………………………..………5
4.     Peran Pemerintah Brunei dalam Keagamaan Islam…………………………..……….6
5.     Komunitas Islam di Brunei Darussalam…………………………………………….....6
Ω Kesimpulan…………………………………………………………………8
DAFTAR PUSTAKA









Ω Sejarah dan Perkembangan Agama Islam di Malaysia

1.      Pengantar Isi

Pembahasan kali ini adalah tentang sejarah Islam yang sekian lama bertapak di Tanah Melayu ini, seterusnya dibinanya sebuah tamadun Islam di Nusantara melalui raja-raja Melayu-Islam dan rakyatnya. Sejarah ini adalah suatu hakikat yang sangat besar pengaruhnya dalam membina masa depan yang berkesinambungan dengansejarah tamadun Islam di Tanah Melayu.
Istilah penganut Islam di Malysia adalah Muslim-Melayu. Tanah air Malaysia dibina dan dibangun dengan sejarah keislaman yang kukuh sehingga binaan kenegaraannya dipengaruhi oleh unsur keislaman tersebut. Persoalan sama ada Malaysia adalah negara Islam ataupun bukan tidak timbul karena asasnya, melainkan berdasarkan perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan dan beberapakegunaan yang lain di dalamnya, maka jelas negara Malaysia dibentuk dengan asas-asas kenegaraan Islam.

2.      Negara Malaysia “Beragama” Islam

Ini merupakan suatu penelitian yang patut diketahui oleh khalayak ramai. Lembaga Kenegaraan di Malaysia bersifat kerajaan yang mengandung keislaman. Walau, tidak disebutkan Al-Qur’an dan As-Sunnah sebagai sumber hukum tertinggi di Malaysia, tetapi agama Islam sebagai agama Persekutuan Malaysia juga sebenarnya sudah merangkum hal yang mengarah kepada kehidupan Islam. Disebutkan ada 3 hukum penting yang dijunjung tinggi oleh penduduk Malaysia:

·         Islam ialah agama bagi Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai dipun ia berada.
·         Di dalam tiap-tiap Negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua Agama Islam di Negerinya mengikut cara dan syariat yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu dan takhluk kepada Perlembagaan itu. Segala hak, keistimewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati.
·         Perlembagaan-Perlembagaan Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hsebaiknya masing-masing membuat aturan dalam kedudukan seorang raja yang dipertuan agung.

Islam sebagai agama bagi persekutuan tidak sama makna dengan kalimat “Islam sebagai sekadar agama resmi”. Islam sebagai agama Persekutuan secara jelas memberi peranan agama Islam secara menyeluruh kepada Persekutuan berbanding ianya sekadar agama rasmi bagi Persekutuan yang lebih dilihat sebagai satu simbolik kepada kerangka kenegaraan. Apa lagi, gambaran bahawa Malaysia ini sebuah negara Sekular, maka ia lebih bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

3.      Penjagaan Umat Islam dari Agama-agama Lain

Di samping agama Islam sebagai agama Persekutuan, agama Islam juga perlu dipertahankan di kalangan masyarakat Islam dari penyebaran agama-agama lain. Di bawah aturan ini, agama Islam jelas menjaga agara umatnya tetap kokoh dengan ajaran yang terdahulu. Aturan ini sedikit sebanyak memberi penjagaan secara bertulis kepada umat Islam di Malaysia agar agama Islam mereka terjaga. Ini juga menolak konsep Pluralisme Agama dan Liberalisme Agama yang cuba dipopularkan dalam masyarakat Islam sejak akhir-akhir ini. Bahkan, kebebasan beragama dan memilih agama hanyalah berlaku untuk orang-orang yang bukan beragama Islam, tidak kepada orang-orang Islam, berdasarkan ajaran Islam sendiri yang menentang gejala murtad secara tegas, dan berdasarkan semangat Perlembagaan Persekutuan secara tidak langsung, yang menghalang penyebaran agama-agama lain kepada orang-orang Islam.

4.      Kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu-Islam di Malaysia

Jika kita lihat, dibalik semangat ketuanan Melayu (Siyadah al-Malayuwiyyah) yang diamalkan dalam masyarakat di Malaysia melalui kontrak sosial, ini juga memberi kelebihan tersendiri kepada agama Islam untuk terus dipertahankan melalui perlembagaan dan amalan dalam masyarakat setempat. Bahkan, ia juga melibatkan kedudukan Raja-raja Melayu sebagai ketua agama di negeri masing-masing dan yang dipertuan agung sebagai yang tertinggi dalam negara. Hal ini jelas disebutkan bahwa, ketua yang tertinggi dalam Persekutuan adalah Yang dipertuan agung yang dilantik oleh majelis raja-raja disebut dalam Perlembagaan Persekutuan. Kedudukan yang dipertuan agung ketua agama dan negara di Malaysia, yang mempunyai kuasa untuk memilih dan membubarkan parlimen, dewan perwakilan rakyat dan sebagainya, yang menjelaskan peranan terbesar yang dilakoni oleh yang dipertuan agung dalam mempertahankan agama Islam dan negara. Oleh sebab itu juga, kedudukan kedaulatan Majelis Raja-raja secara tidak langsung mencerminkan kedaulatan agama Islam di Malaysia.

5.      Islam Menjaga Konsep Ketuhanan

Islam itu adalah agama yang mengajar cara hidup yang sempurna. Islam adalah pedoman, sedangkan "tuhan" terhadap sesuatuitu berkait dengan sifat manusia. Islam mengajarkan seseorang untuk menjaga hak manusia sama ada secara individu atau berkelompok. Ketuhanan seseorang pun dijaga oleh Islam. Contohnya, ketika pembukaan kota Mekah (Fath Makkah), Rasulullah s.a.w. sendiri mengisytiharkan sesiapa yang duduk dalam rumah "masing-masing" tidak akan diapa-apakan. Itulah Islam, walaupun sebelumnya mereka pernah mengusir Rasul saat menyebarkan agama Islam disana. Inilah ajaran Rasulullah s.a.w. yang sangat lapang dan tidak menyalahi kehidupan dalam beragama. Bahkan, ketika zaman Khilafah Uthmaniyyah, Kesultanan Melayu dianggap sebagai cabang kepada khilafah Islamiyyah pada ketika itu bahkan "politik tempatan" yang diamalkan di Tanah Melayu tidak pernah ditolak oleh Khilafah Islamiyyah yang terbesar pada saat itu.
Istilah ketuanan dan tuan itu sendiri perlu difahami melalui konteks ayat, bukan secara bebas, demi mengelakkan salah faham. Tuan dalam kalimah ketuanan Melayu bukan lawan bagi kalimah hamba, ia selain bangsa Melayu, mereka adalah hamba.
6.      Keistimewaan Melayu-Islam di Malaysia
Konsep ketuanan Melayu bukan tidak mengandung makna yang tersendiri dan peranan yang penting terutamanya terhadap agama Islam secara khusus. Apabila seseorang menyeru ke arah menolak konsep ketuanan Melayu seumpama seseorang mengingkari konsep pemilikan kepada sesuatu ataupun menyalahi sejarah. Konsep ketuanan Melayu-Islam ini secara tidak langsung mempunyai kepentingan dalam membantu usaha membendung gejala murtad dalam masyarakat kerana sensitifnya agama Islam yang sudah menjadi darah daging kepada bangsa Melayu itu sendiri. Usaha ke arah memisahkan bangsa Melayu dari agama Islamadalah suatu usaha Liberalisasi yang bertujuan untuk menghalalkan gejala murtad atas dasar “kebebasan beragama”. Jika bangsa Melayu sudah tidak lagi dikaitkan dengan Islam, maka masyarakat Melayu di Malaysia tidak sensitif lagi terhadap orang Melayu yang murtad dan meninggalkan agama Islam sebagaimana yang berlaku di negara Indonesia yang mengamalkan Pluralisme Agama.
Konsep Melayu-Islam yang menjadi kesinambungan daripada tamadun Melayu-Islam silam merupakan antara nikmat Allah s.w.t. yang terbesar dalam masyarakat Islam di Malaysia. Segala doktrinisasi berteraskan Pluralisme dan Liberalisme yang berkembang masyarakat Islam di Malaysia wajar dibendung. Mereka yang terlibat dalam politik kepartaian tidak wajar dipergunakan oleh pihak-pihak Liberalis yang mencoba masyarakat Melayu-Islam ke ciri-ciri keislaman mereka dengan memberi perbagai gambaran negatif terhadap semangat cinta kebangsaan (Melayu) yang mana sasaran sebenar usaha ini adalah terhadap agama Islam yang menjadikan bangsa Melayu itu istimewa. Maka, sewajarnya isu melibatkan kecintaan kepada bangsa Melayu di Malaysia ini, isu kedudukan raja-raja Melayu, isu ketuanan Melayu dan sebagainya, tidak dipolitikkan karena mempertahankannya lebih penting daripada mempersoalkannya.



















Ω Sejarah dan Perkembangan Agama Islam di Brunei Darussalam

1.      Pengantar Isi
Brunei Darussalam merupakan negara kerajaan dengan mayoritas penduduknya beragama Islam. Negara tersebut terletak di bagian utara Pulau Kalimantan (Borneo) dan berbatasan dengan Malaysia.Berdasarkan data statistik, penduduk Brunei Darusalam hanya berjumlah 370 ribu orang. Sekitar 67 persen dari total populasinya beragama Islam, Buddha 13 persen, Kristen 10 persen, dan kepercayaan lainnya sekitar 10 persen. Di lihat dari sejarahnya, Brunei adalah salah satu kerajaan tertua di Asia Tenggara. Sebelum abad ke-16, Brunei memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Wilayah Kalimantan dan Filipina. Sesudah merdeka di tahun 1984, Brunei kembali menunjukkan usaha serius dalam upaya penyebaran syiar Islam, termasuk dalam suasana politik yang masih baru. Di antara langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan lembaga-lembaga modern yang selaras dengan tuntutan Islam. Sebagai negara yang menganut sistem hukum agama, Brunei Darussalam menerapkan hukum syariah dalam perundangan negara. Untuk mendorong dan menopang kualitas keagamaan masyarakat, didirikan sejumlah pusat kajian Islam serta lembaga keuangan Islam. Tak hanya dalam negeri, untuk menunjukkan semangat kebersamaan dengan masyarakat Islam dan global, Brunei juga terlibat aktif dalam berbagai forum resmi, baik di dunia Islam maupun internasional. Sama seperti Indonesia yang mayoritas penduduknya menganut agama Islam dengan Mazhab Syafii, di Brunei juga demikian. Konsep akidah yang dipegang adalah Ahlussunnah waljamaah. Bahkan, sejak memproklamasikan diri sebagai negara merdeka, Brunei telah memastikan konsep ”Melayu Islam Beraja” sebagai falsafah negara dengan seorang sultan sebagai kepala negaranya. Saat ini, Brunei Darussalam dipimpin oleh Sultan Hasanal Bolkiah. Dan, Brunei merupakan salah satu kerajaan Islam tertua di Asia Tenggara dengan latar belakang sejarah Islam yang gemilang.
2.      Sejarah Masuknya Agama Islam ke Brunei Darussalam (Khususnya Melalui Pedagang Cina)
Agama Islam di Brunei Darussalam diperkirakan mulai diperkenalkan sekitar tahun 977 melalui jalur timur Asia Tenggara oleh para pedagang dari negeri Cina. Sekitar 500 tahun kemudian, agama Islam barulah menjadi agama resmi negara di Brunei Darussalam semenjak pemerintahannya dipimpin oleh Raja Awang Alak Betatar. Raja Awang Alak Betatar masuk Islam dan berganti nama menjadi Muhammad Shah sekitar tahun 1406 M. Islam mulai berkembang dengan pesat di Kesultanan Brunei sejak Syarif Ali diangkat menjadi Sultan ke-3 Brunei pada tahun 1425. Sultan Syarif Ali adalah seorang Ahlul Bait dari keturunan cucu Rasulullah SAW, Hasan, sebagaimana yang tercantum dalam Batu Tarsilah atau prasasti dari abad ke-18 M yang terdapat di Bandar Sri Begawan, ibu kota Brunei Darussalam. Selanjutnya, agama Islam di Brunei Darussalam terus berkembang pesat. Sejak Malaka yang dikenal sebagai pusat penyebaran dan kebudayaan Islam jatuh ke tangan Portugis tahun 1511, banyak ahli agama Islam yang pindah ke Brunei. Masuknya para ahli agama membuat perkembangan Islam semakin cepat menyebar ke masyarakat. Kemajuan dan perkembangan Islam semakin nyata pada masa pemerintahan Sultan Bolkiah (sultan ke-5) yang wilayahnya meliputi Suluk, Selandung, seluruh Pulau Kalimantan, Kepulauan Sulu, Kepulauan Balabac, Pulau Banggi, Pulau Balambangan, Matanani, dan utara Pulau Palawan sampai ke Manila. Di masa Sultan Hassan (sultan ke-9), masyarakat Muslim Brunei memiliki institusi-institusi pemerintahan agama. Agama pada saat itu dianggap memiliki peran penting dalam memandu negara Brunei ke arah kesejahteraan. Pada saat pemerintahan Sultan Hassan ini, undang-undang Islam, yaitu Hukum Qanun yang terdiri atas 46 pasal dan 6 bagian, diperkuat sebagai undang-undang dasar negara. Di samping itu, Sultan Hassan juga telah melakukan usaha penyempurnaan pemerintahan, antara lain dengan membentuk Majelis Agama Islam atas dasar Undang-Undang Agama dan Mahkamah Kadi tahun 1955. Majelis ini bertugas memberikan dan menasihati sultan dalam masalah agama ideologi negara. Untuk itu, dibentuk Jabatan Hal Ehwal Agama yang tugasnya menyebarluaskan paham Islam, baik kepada pemerintah beserta aparatnya maupun kepada masyarakat luas.Islam. Langkah lain yang ditempuh sultan adalah menjadikan Islam benar-benar berfungsi sebagai pandangan hidup rakyat Brunei dan satu-satunya Pada tahun 1888-1983, Brunei berada di bawah kekuasaan Inggris. Brunei merdeka sebagai negara Islam di bawah pimpinan sultan ke-29, yaitu Sultan Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, setelah memproklamasikan kemerdekaannya pada 31 Desember 1983. Gelar Mu’izzaddin Waddaulah (Penata Agama dan Negara) menunjukkan ciri keislaman yang selalu melekat pada setiap raja yang memerintah

3.      Islam Di Brunei Setelah Merdeka

Setelah merdeka Brunei menjadi sebuah negara Melayu Islam Beraja. “Melayu”diartikan dengan negara melayu yang mengamalkan nilai-nilai tradisi atau kebudayaan melayu yang memiliki unsur-unsur kebaikan dan menguntungkan.“Islam” diartikan sebagai suatu kepercayaan yang dianut negara yang bermazhabAhlussunnah Waljamaah sesuai dengan konstitusi dan cita-cita kemerdekaannya.“Baraja” adalah suatu sistem tradisi melayu yang telah lama ada. Brunei merdeka sebagai negara Islam di bawah pimpinan sultan ke-29, yaitu Sultan Hassanal Bolkiah Mu’izzadin Waddaulah. Panggilan resmi kenegaraan saultan adalah “ke bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda dan yang dipersatukan negeri. Gelar “Muizaddin Waddaulah” (pinata agama dan negara) menunjukkan ciri keislaman yang selalu melekat pada setiap raja yang memerintah. Sebelum abad 16, Brunei memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam diWilayah Kalimantan dan Filipina. Sesudah merdeka, di tahun 1984 Brunei kembali menunjukkan usaha serius bagi memulihkan nafas ke-islaman dalamsuasana politik yang baru. Di antara langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan lembaga-lembaga modern yang selaras dengan tuntutan Islam. Disamping menerapkan hukum syariah dalam perundangan negara, didirikan Pusat Kajian Islam serta lembaga keuangan Islam. Sultan telah melakukan usaha penyempurnaan pemerintahan yaitu dengan membentuk Majelis Agama Islam atas dasar UU agama dan Mahkamah Kaditahun 1955. Majelis ini bertugas menasehati sultan dalam masalah agama Islam. Kerajaan Brunei Darussalam adalah negara yang memiliki corak pemerintahan monarki konstitusional dengan Sultan yang menjabat sebagai Kepala Negara dan Kepala Pemerintahan, merangkap sebagai Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan dengan dibantu oleh Dewan Penasihat Kesultanan dan beberapa Menteri, yang dipilih dan diketuai oleh Sultan sendiri. Sultan Hassanal Bolkiah yang gelarnya diturunkan dalam wangsa yang sama sejak abad ke-15, ialah kepala negara serta pemerintahan Brunei. Baginda dinasihati oleh beberapa majelis dan sebuah kabinet menteri. Pemilu, menurut kontitusi, harus diadakan setiap 5 tahun. Namun sejak 1965 tidak pernah lagi diadakan pemerintahan umum. Partai Demokrasi Nasional Brunei, partai politik satu-satunya dinegara ini, dibentuk pada tahun 1985. Langkan lain yang ditempuh sultan adalah menjadikan Islam benar-benar berfungsi sebagai pandangan hidup rakyat Brunei dan satu-satunya ideologi negara. Untuk itu dibentuk jabatan hal Ehwal Agama yang bertugas menyebarkan paham Islam. Baik kepada pemerintah beserta aparatnya maupun kepadamasyarakat luas. Brunei mengembangkan hubungan luar negeri dengan masuk Organisasi Konferensi Islam, ASEAN dan PBB.
Untuk kepentingan penelitian agama Islam, pada tanggal 16 September 1985 didirikan pusat dakwah yang juga bertugas melaksanakan program dakwah serta pendidikan kepada pegawai-pegawai agama serta masyarakat luas dan pusat pameran perkembangan dunia Islam. Di Brunei orang-orang cacat dan anak yatim menjadi tanggungan negara. Seluruh pendidikan rakyat (dari Tk sampai PerguruanTinggi) dan pelayanan kesehatan diberikan secara gratis.

4.      Peran Pemerintah Brunei dalam Keagamaan Islam

Dosen dari Universitas Brunei Darusalam, Dr Haji Awang Asbol Bin Haji Mail, menuturkan, di Brunei pihak kerajaan memainkan peranan penting dalam perkembangan Islam. Peran ini, jelasnya, terlihat dari langkah pemerintahan Kesultanan Brunei untuk mendirikan Pusat Kajian Islam yang ditujukan untuk kepentingan penelitian agama Islam. Pusat kajian yang didirikan pada 16 September 1985 ini bertugas melaksanakan program dakwah serta pendidikan kepada pegawai-pegawai agama serta masyarakat luas dan pusat pameran perkembangan dunia Islam. Geliat keislaman di Brunei Darussalam jelas terlihat pada saat hari-hari besar Islam, seperti Maulid Nabi SAW, Nuzulul Quran, dan Isra Mikraj. Menurut Haji Awang, pada setiap hari besar Islam, pihak Kesultanan Brunei selalu menyelenggarakan acara perayaan. Bahkan, Sultan Hassanal Bolkiah selaku pemimpin negara mewajibkan para pegawai kerajaan untuk menghadiri peringatan tersebut. Proses pengembangan Islam ini oleh Pemerintah Brunei utamanya ditekankan pada bidang pendidikan. Meskipun demikian, ungkap Haji Awang, langkah mengembangkan Islam dalam sendi-sendi masyarakat di Brunei dilaksanakan dengan hati-hati agar proses itu berjalan seimbang. Proses pengislaman itu diatur sedemikian rupa hingga tidak memberikan dampak pada stabilitas di dalam negeri. Itulah sebabnya dampak tragedi 11 September tidak begitu dirasakan di kalangan masyarakat Brunei. Brunei Darusalam tentunya adalah nuansa ke-Islaman yang sangat kental di tengah gemilang kehidupan disana hasil emas hitam yang mengalir tanpa henti di negeri kecil di Kepulauan Kalimantan tersebut. Penduduk Brunei Darusalam hanya berjumlah 370 ribu orang dengan pendapatan berkapita sekitar 23,600 dollar Amerika atau sekitar 225 juta rupiah ini, 67 persennya beragama Islam. Budha 13 persen, Kristen 10 persen dan kepercayaan lainnya sekitar 10 persen. Islam adalah agama resmi kerajaan Brunei Darusalam yang dipimpin oleh Sultan Hasanal Bolkiah. Sultan Bolkiah mengikrarkan negaranya Brunei Darusalam sebagai negara Islam-Melayu-Beraja.

5.      Komunitas Islam di Brunei Darussalam

Dari sejarahnya, Brunei adalah salah satu kerajaan tertua di Asia Tenggara. Sebelum abad 16, Brunei memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Wilayah Kalimantan dan Filipina. Sesudah merdeka di tahun 1984, Brunei kembali menunjukkan usaha serius bagi memulihkan nafas keislaman dalam suasana politik yang baru. Di antara langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan lembaga-lembaga moden yang selaras dengan tuntutan Islam. Disamping menerapkan hukum syariah dalam perundangan negara, berdiri pula Pusat Kajian Islam serta lembaga keuangan Islam. Dosen dari Universitas Brunei Darusalam, Dr Haji Awang Asbol Bin Haji Mail memberi penjelasan mengenai peran negara dalam perkembangan Islam. “Di Brunei memang kerajaan memainkan peranan penting, dia ada satu pusat dakwah, kita coba menerapkan falsafah Islam Melayu kerajaan, memang selaras dengan Islam, memang sudah di buat kemudian di sambung lagi oleh Sultan Hassanal Bolkiah, malah setiap hari besar Islam, pegawai-pegawai pekerjaan di wajibkan datang, di jemput seperti Maulud Nabi, Qurban, Isra Mikraj.” Meskipun demikian, langkah mengembangkan Islam dalam sendi-sendi masyarakat di Brunei dilaksanakan dengan hati-hati agar proses itu berjalan seimbang. Proses pengislaman itu diatur sedemikian rupa hingga tidak memberikan dampak pada keamanan. Sesudah itu, proses tersebut ditekankan pada bisa pendidikan. Sementara yang ketiga, kerajaan Brunei Darusalam menegaskan bahwa proses pengembangan Islam mestilah terjadi keseimbangan antara keperluan duniawi dan Ukhrawi. Itulah sebabnya, dampak tragedy 11 September tidak begitu dirasakan di kalangan masyarakat Brunei. “Kita di Brunei agak sensitif, bukan jenis terbuka, kerajaan tidak mau kita membuat kegiatan yang bisa mengancam keselamatan. Kerajaan mempastikan Islam itu bergerak terus, terutama sekali dalam bidang pendidikan. Dalam dakwah-dakwah, kerajaan sudah mengatakan, dalam kita memahami Islam, hanya tidak pada akhirat, kita mesti melihat dunia juga.” Secara umum, umat muslim di Brunei menganut Mazhab Syafiin dalam urusan Fiqih dan ahlusunnah waljamaah di bidang akidah. Dasar ini sengaja diatur oleh negara untuk mengelakkan perbedaan pendapat yang mungkin terjadi dikalangan Muslim Brunei saat pemikiran lain masuk. Sementara itu, dakwah modern yang digagas oleh aliran tarikat meraih keberhasilan di Brunei. Dan selaras dengan kedudukan Islam sebagai agama resmi negara yang menopang falsafah “ Melayu-Islam-Beraja”, kerajaan Brunei Darusalam mendirikan juga lembaga kajian Islam. Profesor Iik Arifin Mansur Noor, seorang guru besar asli berdarah Indonesia yang mengajar sejarah di Universitas Brunei Darusalam, menjelaskan hubungan lembaga Islam dan kerajaan, seperti sebuah kehidupan antara Bapak dan anak. “Kalau di Brunei ini, memang negara kecil, hidup seperti bapak dengan anak, karena kecil mudah di atur, seperti Islamisasi, memperkuat aura negara Brunei Islam, yang menjadi masalah tentu kadang-kadang orang memaksa simbol itu sehingga meninggalkan substansinya, seperti kalau kita lihat Universiti di Brunei, ada faculty of Islamic Studies, jadi digalakkan fakultas-fakultas, agar ada interaksi, yang di pelajar islam juga tahu dengan aturan lain, yang belajar sains juga mengerti apa prinsip-prinsip Islam mengenai sains, dianggap sebagai satu tujuan yang baik bukan dipaksakan.” Salah satu perdebatan yang hangat diperbincangkan di Asia Tenggara adalah mengenai Islamisation of Knowledge atau Islamisasi ilmu pengetahuan. Idenya adalah bagaimana ilmu pengetahuan yang ada dimuka bumi ini ditonjolkan segi ke Islamannya. Pandangan ini memicu perdebatan hangat karena ada yang mengatakan ilmu yang sesuatu yang netral. Individu Islamlah yang kemudian mewarnainya hingga tidak perlu lagi ada cabang ilmu seperti Sosiologi yang di Islamkan dan sebagainya. “Sebagai satu konsep, bagi saya, pemikir seperti Ghazali, pemikir seperti Ibn Khaldun, bertanyakan apakah ilmu itu samawi, bagaimana ilmu samawi, ilmu itu penting bagi Islam, yang menjadi masalah orang Islam mempertanggungjawabkan sewaktu dia mempelajari ilmu-ilmu ini, bagaimana sebagai seorang Muslim memahaminya. Islamisasi knowledge itu bukan sesuatu yang mengejutkan, itu memang selalu ada, untuk memperkaya ilmu, wacana memang perlu, yang menjadi masalah kalau discourse seperti ini dipaksakan, jangan sampai mengalahkah disiplin-disiplin yang sebenarnya tidak ada masalah dengan Islam, kalau kita mempelajari biologi, bagaimana seorang itu yang sudah mencapai ilmu sedemikian rupa, adakah dia akan menginjak. Kalau ingin menjadi spesialis, perlu menjadi spesialis dalam biologi tapi menjadi orang Islam yang benar, masalahnya bukan ilmu sociologi menjadikan ilmu Islam, tapi orang yang mempelajari itu, menjadi Muslim yang bertanggung jawab terhadap ilmunya dan bertanggung jawab terhadap dirinya orang Islam yang benar.” Beliau bagaimanapun melahirkan kebimbangan kemungkinan pendekatan kurang terbuka menimbulkan masalah-masalah tersendiri bagi Brunei. Misalnya, orang mungkin akan lebih memberikan perhatian kepada simbol-simbol, tetapi meremehkan isu prinsip. Yang menjadi masalah tentu kadang-kadang orang memaksa simbol itu sehingga meninggalkan substansiya. Profesor Iik Arifin Mansur Noor, mengatakan perdebatan semacam ini juga berlangsung di Brunei. Namun yang dilakukan di Universitas Brunei Darusalam, satu satunya perguruan tinggi di Brunei adalah memastikan bahwa siswa siswa yang belajar di Pusat Kajian Islam disana berinteraksi satu sama lain dengan mahasiswa dari fakultas lain, sehingga mereka mendapatkan pandangan yang komprehensif.


Ω Kesimpulan
         
          Dari ulasan-ulasan yang tertera di atas, kita dapat mengambil kesimpulan bahwa agama Islam telah berkembang di daerah maju khususnya di Malaysia dan Brunei Darussalam. Hal ini banyak yang membuktikannya, dapat kita lihat dari sejarah dan penjelasan yang diberikan oleh pemakalah. Di Malaysia, agama Islam dijadikan seperti agama yang real di negara, waaupun secara yang tidak jelas, namun tetap mengacu ke arah itu. Segala yang berhubungan dengan kenegaraan, pasti disangkut pautkan dengan keislaman. Di Mlaysia, secara khusus seorang raja diberi peran sebagai pemimpin agama ddengan sebutan Yang Dipertuan Agung. Dimana, raja di sini dapat menjalankan syariatnya dalam kenegaraan dan keagamaan. Syariat-syariat Islam terlihat jelas di Malaysia, hal ini dibuktikan dengan penjagaan umat islam dari unsur-unsur syariah agama lain. Sedari awal, agama Islam sudah muncul dan berkembang di kehidupan Malaysia.
            Sama hal nya dengan di Brunei Darussalam, agama Islam telah jauh berkembang pula sejak Negara ini merdeka dari penjajah. Di makalah ini, dijelaskan bahwa yang membawa agama Islam ke Brunei Darussalam adalah bangsawan Cina yang melalui sistem perdagangan. Agama Islam menjadi masyur di kalangan penduduk Brunei Darussalam, dan didukung penuh oleh pemerintah setempat dan sampai sekarang penyebarannya tetap eksis dengan jalan pendirian beberapa komunitas Islam yang selalu aktif bergerak



























DAFTAR PUSTAKA
  • Lentera Pendidikan Vol.11. Hal: 270-283
  • Awang Mohd. Jamil Al-Sufri, liku-liku Pencapain Kemerdekaan Negara Brunei Darussalam, (Brunei: Jabatan Pusat Sejarah, 1992) Cet ke-1.
  • Ensiklopedia Islam, Jakarta: Pt. Ichtiar Baru Van Hoeve. 1999. Cet. 5
  • Ensiklopedia Islam Indonesia, Tim Penyusun IAIN Syarif Hidayatullah. Jakarta. Djambatan. 1992.
  • Ensiklopedia Indonesia Seri Geografi. Penyusun Redaksi Ensiklopedia Indonesia,(Jakarta: PT. Intermesa.1990) cet 1
  • www.wikipedya-sumber asia-tenggara.edu.id
  • www.google.co.id
·         Profesor Iik Arifin Mansur Noor, pengajar Sejarah pada Universitas Brunei Darussalam.
·         bsetiawa@mediacorpradio.com






Tidak ada komentar:

Posting Komentar