DAFTAR
ISI
KATA PENGANTAR.......................................................................................................i
DAFTAR ISI.........................................................................................................................ii
Ω Sejarah
dan Perkembangan
Agama Islam di Malaysia
1. Pengantar Isi…………………………………………………………………………...1
2. Negara Malaysia “Beragama” Islam…………………………………………………..1
3. Penjagaan
Umat Islam dari Agama-agama Lain……………………………………....1
4. Kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu-Islam di Malaysia………2
5.
Islam Menjaga Konsep Ketuhanan …………………………………………………...2
6.
Keistimewaan
Melayu-Islam di Malaysia……………………………………………..2
Ω Sejarah
dan Perkembangan
Agama Islam di Brunei Darussalam
1. Pengantar
Isi…………………………………………………………………………...4
2. Sejarah Masuknya Agama Islam ke Brunei Darussalam………………..…………….4
3.
Islam Di Brunei
Setelah Merdeka……………………………………………..………5
4.
Peran Pemerintah
Brunei dalam
Keagamaan Islam…………………………..……….6
5. Komunitas Islam di Brunei Darussalam…………………………………………….....6
Ω Kesimpulan…………………………………………………………………8
DAFTAR PUSTAKA
Ω Sejarah dan Perkembangan Agama
Islam di Malaysia
1.
Pengantar Isi
Pembahasan kali ini adalah tentang sejarah Islam yang
sekian lama bertapak di Tanah Melayu ini, seterusnya dibinanya sebuah tamadun
Islam di Nusantara melalui raja-raja Melayu-Islam dan rakyatnya. Sejarah ini
adalah suatu hakikat yang sangat besar pengaruhnya dalam membina masa depan yang berkesinambungan dengansejarah tamadun Islam di Tanah Melayu.
Istilah penganut Islam di Malysia adalah Muslim-Melayu. Tanah air Malaysia
dibina dan dibangun dengan sejarah
keislaman yang kukuh sehingga binaan kenegaraannya dipengaruhi oleh unsur
keislaman tersebut. Persoalan sama ada Malaysia adalah negara Islam ataupun
bukan tidak timbul karena asasnya, melainkan berdasarkan perlembagaan yang meletakkan
Islam sebagai agama Persekutuan dan beberapakegunaan
yang lain di dalamnya, maka jelas negara Malaysia
dibentuk dengan asas-asas kenegaraan Islam.
2.
Negara Malaysia “Beragama” Islam
Ini merupakan suatu penelitian yang patut diketahui
oleh khalayak ramai. Lembaga Kenegaraan di Malaysia bersifat kerajaan yang
mengandung keislaman. Walau, tidak disebutkan Al-Qur’an dan As-Sunnah sebagai
sumber hukum tertinggi di Malaysia, tetapi agama Islam sebagai agama
Persekutuan Malaysia juga sebenarnya sudah merangkum hal yang mengarah kepada kehidupan Islam. Disebutkan ada 3 hukum penting
yang dijunjung tinggi oleh penduduk Malaysia:
·
Islam ialah agama bagi Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman
dan damai dipun ia berada.
·
Di dalam tiap-tiap
Negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua Agama Islam di Negerinya
mengikut cara dan syariat yang diakui dan
ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu dan takhluk
kepada Perlembagaan itu. Segala hak,
keistimewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati.
·
Perlembagaan-Perlembagaan
Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hsebaiknya
masing-masing membuat aturan dalam
kedudukan seorang raja yang dipertuan agung.
Islam
sebagai agama bagi persekutuan tidak sama makna dengan kalimat “Islam sebagai
sekadar agama resmi”. Islam
sebagai agama Persekutuan secara jelas memberi peranan agama Islam secara
menyeluruh kepada Persekutuan berbanding ianya sekadar agama rasmi bagi
Persekutuan yang lebih dilihat sebagai satu simbolik kepada kerangka
kenegaraan. Apa lagi, gambaran bahawa Malaysia ini sebuah negara Sekular, maka
ia lebih bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan
Malaysia.
3. Penjagaan Umat Islam dari Agama-agama Lain
Di samping agama Islam sebagai agama Persekutuan,
agama Islam juga perlu dipertahankan di
kalangan masyarakat Islam dari penyebaran agama-agama lain. Di bawah aturan ini, agama Islam jelas
menjaga agara umatnya tetap kokoh dengan ajaran yang terdahulu. Aturan ini sedikit sebanyak memberi penjagaan secara
bertulis kepada umat Islam di Malaysia agar agama Islam mereka terjaga. Ini
juga menolak konsep Pluralisme Agama dan Liberalisme Agama yang cuba
dipopularkan dalam masyarakat Islam sejak akhir-akhir ini. Bahkan, kebebasan beragama dan memilih agama hanyalah berlaku untuk orang-orang yang bukan beragama Islam, tidak kepada
orang-orang Islam, berdasarkan ajaran Islam sendiri yang menentang gejala
murtad secara tegas, dan berdasarkan semangat Perlembagaan Persekutuan secara
tidak langsung, yang menghalang penyebaran agama-agama lain kepada orang-orang
Islam.
4.
Kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja
Melayu-Islam di Malaysia
Jika
kita lihat, dibalik semangat ketuanan Melayu (Siyadah
al-Malayuwiyyah) yang diamalkan dalam masyarakat di Malaysia melalui
kontrak sosial, ini juga memberi
kelebihan tersendiri kepada agama Islam untuk terus dipertahankan melalui
perlembagaan dan amalan dalam masyarakat setempat. Bahkan, ia juga melibatkan
kedudukan Raja-raja Melayu sebagai ketua agama di negeri masing-masing dan yang dipertuan agung sebagai yang tertinggi dalam negara. Hal ini jelas disebutkan bahwa, ketua yang tertinggi
dalam Persekutuan adalah Yang dipertuan agung yang dilantik oleh majelis raja-raja disebut dalam Perlembagaan Persekutuan. Kedudukan yang
dipertuan agung
ketua agama dan negara di Malaysia, yang mempunyai kuasa untuk memilih dan membubarkan parlimen, dewan perwakilan rakyat dan sebagainya, yang menjelaskan peranan terbesar yang dilakoni oleh yang dipertuan agung dalam
mempertahankan agama Islam dan negara. Oleh sebab itu juga, kedudukan
kedaulatan Majelis Raja-raja secara tidak langsung mencerminkan
kedaulatan agama Islam di Malaysia.
5.
Islam Menjaga Konsep Ketuhanan
Islam itu adalah agama yang mengajar cara hidup yang
sempurna. Islam adalah pedoman, sedangkan "tuhan" terhadap sesuatuitu berkait dengan sifat manusia. Islam mengajarkan seseorang untuk menjaga hak manusia sama ada secara
individu atau berkelompok. Ketuhanan seseorang pun dijaga oleh Islam. Contohnya, ketika pembukaan kota Mekah (Fath Makkah), Rasulullah s.a.w.
sendiri mengisytiharkan sesiapa yang duduk dalam rumah
"masing-masing" tidak akan diapa-apakan. Itulah Islam, walaupun
sebelumnya mereka pernah mengusir Rasul saat menyebarkan agama Islam disana. Inilah ajaran Rasulullah s.a.w. yang sangat lapang dan
tidak menyalahi kehidupan dalam beragama. Bahkan,
ketika zaman Khilafah Uthmaniyyah, Kesultanan Melayu dianggap sebagai cabang
kepada khilafah Islamiyyah pada ketika itu bahkan "politik tempatan"
yang diamalkan di Tanah Melayu tidak pernah ditolak oleh Khilafah Islamiyyah
yang terbesar pada saat itu.
Istilah
ketuanan dan tuan itu sendiri perlu difahami melalui konteks ayat, bukan secara
bebas, demi mengelakkan salah faham. Tuan dalam kalimah ketuanan Melayu bukan
lawan bagi kalimah hamba, ia selain bangsa Melayu, mereka adalah hamba.
6.
Keistimewaan
Melayu-Islam di Malaysia
Konsep ketuanan Melayu bukan tidak mengandung makna yang tersendiri dan peranan yang
penting terutamanya terhadap agama Islam secara khusus. Apabila seseorang
menyeru ke arah menolak konsep ketuanan Melayu seumpama seseorang mengingkari
konsep pemilikan kepada sesuatu ataupun menyalahi sejarah. Konsep ketuanan
Melayu-Islam ini secara tidak langsung mempunyai kepentingan dalam membantu
usaha membendung gejala murtad dalam masyarakat kerana sensitifnya agama Islam
yang sudah menjadi darah daging kepada bangsa Melayu itu sendiri. Usaha ke arah
memisahkan bangsa Melayu dari agama Islamadalah suatu usaha Liberalisasi yang
bertujuan untuk menghalalkan gejala murtad atas dasar “kebebasan beragama”.
Jika bangsa Melayu sudah tidak lagi dikaitkan dengan Islam, maka masyarakat
Melayu di Malaysia tidak sensitif lagi terhadap orang Melayu yang murtad dan
meninggalkan agama Islam sebagaimana yang berlaku di negara Indonesia yang
mengamalkan Pluralisme Agama.
Konsep
Melayu-Islam yang menjadi kesinambungan daripada tamadun Melayu-Islam silam
merupakan antara nikmat Allah s.w.t. yang terbesar dalam masyarakat Islam di
Malaysia. Segala doktrinisasi berteraskan Pluralisme dan Liberalisme yang berkembang masyarakat Islam di
Malaysia wajar dibendung. Mereka yang terlibat dalam politik kepartaian tidak wajar dipergunakan oleh
pihak-pihak Liberalis yang
mencoba masyarakat
Melayu-Islam ke ciri-ciri
keislaman mereka dengan memberi perbagai
gambaran negatif terhadap semangat cinta kebangsaan (Melayu) yang mana sasaran
sebenar usaha ini adalah terhadap agama Islam yang menjadikan bangsa Melayu itu
istimewa. Maka, sewajarnya isu melibatkan kecintaan kepada bangsa Melayu di
Malaysia ini, isu kedudukan raja-raja Melayu, isu ketuanan Melayu dan
sebagainya, tidak dipolitikkan karena
mempertahankannya lebih penting
daripada
mempersoalkannya.
Ω Sejarah dan Perkembangan Agama
Islam di Brunei
Darussalam
1.
Pengantar Isi
Brunei Darussalam merupakan
negara kerajaan dengan mayoritas penduduknya beragama Islam. Negara tersebut
terletak di bagian utara Pulau Kalimantan (Borneo) dan berbatasan dengan
Malaysia.Berdasarkan data statistik, penduduk Brunei Darusalam hanya berjumlah
370 ribu orang. Sekitar 67 persen dari total populasinya beragama Islam, Buddha
13 persen, Kristen 10 persen, dan kepercayaan lainnya sekitar 10 persen. Di lihat dari sejarahnya, Brunei adalah
salah satu kerajaan tertua di Asia Tenggara. Sebelum abad ke-16, Brunei
memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Wilayah Kalimantan dan
Filipina. Sesudah merdeka di tahun 1984, Brunei kembali menunjukkan usaha
serius dalam upaya penyebaran syiar Islam, termasuk dalam suasana politik yang
masih baru. Di antara
langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan lembaga-lembaga modern yang
selaras dengan tuntutan Islam. Sebagai negara yang menganut sistem hukum agama,
Brunei Darussalam menerapkan hukum syariah dalam perundangan negara. Untuk
mendorong dan menopang kualitas keagamaan masyarakat, didirikan sejumlah pusat
kajian Islam serta lembaga keuangan Islam.
Tak hanya dalam negeri, untuk menunjukkan semangat kebersamaan dengan
masyarakat Islam dan global, Brunei juga terlibat aktif dalam berbagai forum
resmi, baik di dunia Islam maupun internasional. Sama seperti Indonesia yang mayoritas penduduknya menganut agama
Islam dengan Mazhab Syafii, di Brunei juga demikian. Konsep akidah yang
dipegang adalah Ahlussunnah waljamaah. Bahkan, sejak memproklamasikan diri
sebagai negara merdeka, Brunei telah memastikan konsep ”Melayu Islam Beraja”
sebagai falsafah negara dengan seorang sultan sebagai kepala negaranya. Saat
ini, Brunei Darussalam dipimpin oleh Sultan Hasanal Bolkiah. Dan, Brunei
merupakan salah satu kerajaan Islam tertua di Asia Tenggara dengan latar
belakang sejarah Islam yang gemilang.
2. Sejarah Masuknya Agama Islam ke Brunei Darussalam
(Khususnya Melalui Pedagang Cina)
Agama Islam di Brunei Darussalam
diperkirakan mulai diperkenalkan sekitar tahun 977 melalui jalur timur Asia Tenggara
oleh para pedagang dari negeri Cina. Sekitar 500 tahun kemudian, agama Islam
barulah menjadi agama resmi negara di Brunei Darussalam semenjak
pemerintahannya dipimpin oleh Raja Awang Alak Betatar. Raja Awang Alak Betatar
masuk Islam dan berganti nama menjadi Muhammad Shah sekitar tahun 1406 M. Islam mulai berkembang dengan pesat
di Kesultanan Brunei sejak Syarif Ali diangkat menjadi Sultan ke-3 Brunei pada
tahun 1425. Sultan Syarif Ali adalah seorang Ahlul Bait dari keturunan cucu
Rasulullah SAW, Hasan, sebagaimana yang tercantum dalam Batu Tarsilah atau
prasasti dari abad ke-18 M yang terdapat di Bandar Sri Begawan, ibu kota Brunei
Darussalam. Selanjutnya,
agama Islam di Brunei Darussalam terus berkembang pesat. Sejak Malaka yang
dikenal sebagai pusat penyebaran dan kebudayaan Islam jatuh ke tangan Portugis
tahun 1511, banyak ahli agama Islam yang pindah ke Brunei. Masuknya para ahli
agama membuat perkembangan Islam semakin cepat menyebar ke masyarakat. Kemajuan dan perkembangan Islam
semakin nyata pada masa pemerintahan Sultan Bolkiah (sultan ke-5) yang
wilayahnya meliputi Suluk, Selandung, seluruh Pulau Kalimantan, Kepulauan Sulu,
Kepulauan Balabac, Pulau Banggi, Pulau Balambangan, Matanani, dan utara Pulau
Palawan sampai ke Manila. Di masa
Sultan Hassan (sultan ke-9), masyarakat Muslim Brunei memiliki
institusi-institusi pemerintahan agama. Agama pada saat itu dianggap memiliki
peran penting dalam memandu negara Brunei ke arah kesejahteraan. Pada saat
pemerintahan Sultan Hassan ini, undang-undang Islam, yaitu Hukum Qanun yang
terdiri atas 46 pasal dan 6 bagian, diperkuat sebagai undang-undang dasar
negara. Di samping
itu, Sultan Hassan juga telah melakukan usaha penyempurnaan pemerintahan,
antara lain dengan membentuk Majelis Agama Islam atas dasar Undang-Undang Agama
dan Mahkamah Kadi tahun 1955. Majelis ini bertugas memberikan dan menasihati
sultan dalam masalah agama ideologi negara. Untuk itu, dibentuk Jabatan Hal
Ehwal Agama yang tugasnya menyebarluaskan paham Islam, baik kepada pemerintah
beserta aparatnya maupun kepada masyarakat luas.Islam. Langkah lain yang ditempuh sultan
adalah menjadikan Islam benar-benar berfungsi sebagai pandangan hidup rakyat
Brunei dan satu-satunya Pada tahun
1888-1983, Brunei berada di bawah kekuasaan Inggris. Brunei merdeka sebagai
negara Islam di bawah pimpinan sultan ke-29, yaitu Sultan Hassanal Bolkiah
Mu’izzaddin Waddaulah, setelah memproklamasikan kemerdekaannya pada 31 Desember
1983. Gelar Mu’izzaddin Waddaulah (Penata Agama dan Negara) menunjukkan ciri
keislaman yang selalu melekat pada setiap raja yang memerintah
3. Islam Di Brunei Setelah Merdeka
Setelah merdeka Brunei menjadi
sebuah negara Melayu Islam Beraja. “Melayu”diartikan dengan negara melayu yang
mengamalkan nilai-nilai tradisi atau kebudayaan
melayu yang memiliki unsur-unsur kebaikan dan menguntungkan.“Islam” diartikan
sebagai suatu kepercayaan yang dianut negara yang bermazhabAhlussunnah
Waljamaah sesuai dengan konstitusi dan cita-cita kemerdekaannya.“Baraja” adalah
suatu sistem tradisi melayu yang telah lama ada. Brunei merdeka sebagai negara Islam di bawah pimpinan sultan
ke-29, yaitu Sultan Hassanal
Bolkiah Mu’izzadin Waddaulah. Panggilan resmi kenegaraan saultan adalah “ke bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri
Baginda dan yang dipersatukan
negeri. Gelar “Muizaddin Waddaulah” (pinata agama dan negara) menunjukkan ciri keislaman yang selalu
melekat pada setiap raja yang memerintah.
Sebelum abad 16, Brunei memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam
diWilayah Kalimantan dan Filipina. Sesudah merdeka, di tahun 1984 Brunei kembali menunjukkan usaha serius bagi
memulihkan nafas ke-islaman dalamsuasana politik yang baru. Di antara
langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan
lembaga-lembaga modern yang selaras dengan tuntutan Islam. Disamping menerapkan hukum syariah
dalam perundangan negara, didirikan Pusat
Kajian Islam serta lembaga keuangan Islam.
Sultan telah melakukan usaha penyempurnaan pemerintahan yaitu dengan membentuk Majelis Agama Islam atas
dasar UU agama dan Mahkamah Kaditahun 1955. Majelis ini bertugas menasehati
sultan dalam masalah agama Islam. Kerajaan
Brunei Darussalam adalah negara yang memiliki corak pemerintahan monarki konstitusional dengan Sultan
yang menjabat sebagai Kepala Negara dan Kepala Pemerintahan, merangkap
sebagai Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan
dengan dibantu oleh Dewan Penasihat Kesultanan dan beberapa Menteri, yang dipilih dan diketuai oleh
Sultan sendiri. Sultan Hassanal Bolkiah yang
gelarnya diturunkan dalam wangsa yang sama sejak abad ke-15, ialah kepala negara serta pemerintahan Brunei.
Baginda dinasihati oleh beberapa majelis dan sebuah kabinet menteri. Pemilu, menurut kontitusi, harus
diadakan setiap 5 tahun. Namun sejak 1965 tidak pernah lagi diadakan
pemerintahan umum. Partai Demokrasi
Nasional Brunei, partai politik satu-satunya dinegara ini, dibentuk pada tahun
1985. Langkan lain yang ditempuh
sultan adalah menjadikan Islam benar-benar berfungsi sebagai pandangan hidup
rakyat Brunei dan satu-satunya ideologi negara. Untuk itu dibentuk jabatan hal
Ehwal Agama yang bertugas menyebarkan paham Islam. Baik kepada pemerintah
beserta aparatnya maupun kepadamasyarakat luas. Brunei mengembangkan hubungan
luar negeri dengan masuk Organisasi Konferensi Islam, ASEAN dan PBB.
Untuk kepentingan penelitian agama Islam, pada
tanggal 16 September 1985 didirikan
pusat dakwah yang juga bertugas melaksanakan program dakwah serta pendidikan
kepada pegawai-pegawai agama serta masyarakat luas dan pusat pameran
perkembangan dunia Islam. Di Brunei orang-orang cacat dan anak yatim menjadi tanggungan negara. Seluruh
pendidikan rakyat (dari Tk sampai PerguruanTinggi) dan pelayanan kesehatan
diberikan secara gratis.
4. Peran Pemerintah Brunei dalam Keagamaan Islam
Dosen dari Universitas Brunei
Darusalam, Dr Haji Awang Asbol Bin Haji Mail, menuturkan, di Brunei pihak
kerajaan memainkan peranan penting dalam perkembangan Islam. Peran ini,
jelasnya, terlihat dari langkah pemerintahan Kesultanan Brunei untuk mendirikan
Pusat Kajian Islam yang ditujukan untuk kepentingan penelitian agama Islam.
Pusat kajian yang didirikan pada 16 September 1985 ini bertugas melaksanakan
program dakwah serta pendidikan kepada pegawai-pegawai agama serta masyarakat
luas dan pusat pameran perkembangan dunia Islam. Geliat keislaman di Brunei Darussalam jelas terlihat pada saat
hari-hari besar Islam, seperti Maulid Nabi SAW, Nuzulul Quran, dan Isra Mikraj.
Menurut Haji Awang, pada setiap hari besar Islam, pihak Kesultanan Brunei
selalu menyelenggarakan acara perayaan. Bahkan, Sultan Hassanal Bolkiah selaku
pemimpin negara mewajibkan para pegawai kerajaan untuk menghadiri peringatan
tersebut. Proses pengembangan
Islam ini oleh Pemerintah Brunei utamanya ditekankan pada bidang pendidikan.
Meskipun demikian, ungkap Haji Awang, langkah mengembangkan Islam dalam sendi-sendi
masyarakat di Brunei dilaksanakan dengan hati-hati agar proses itu berjalan
seimbang. Proses pengislaman itu diatur sedemikian rupa hingga tidak memberikan
dampak pada stabilitas di dalam negeri. Itulah sebabnya dampak tragedi 11
September tidak begitu dirasakan di kalangan masyarakat Brunei. Brunei Darusalam tentunya adalah nuansa
ke-Islaman yang sangat kental di tengah
gemilang kehidupan disana hasil emas hitam yang mengalir tanpa henti di negeri kecil di Kepulauan Kalimantan
tersebut. Penduduk Brunei Darusalam hanya
berjumlah 370 ribu orang dengan pendapatan berkapita sekitar 23,600 dollar Amerika atau sekitar 225 juta
rupiah ini, 67 persennya beragama Islam.
Budha 13 persen, Kristen 10 persen dan kepercayaan lainnya sekitar 10 persen. Islam adalah agama resmi
kerajaan Brunei Darusalam yang dipimpin oleh
Sultan Hasanal Bolkiah. Sultan Bolkiah mengikrarkan
negaranya Brunei Darusalam sebagai
negara Islam-Melayu-Beraja.
5. Komunitas Islam di Brunei Darussalam
Dari sejarahnya, Brunei adalah salah satu
kerajaan tertua di Asia Tenggara. Sebelum abad 16, Brunei
memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Wilayah Kalimantan dan Filipina.
Sesudah merdeka di tahun 1984,
Brunei kembali menunjukkan
usaha serius bagi memulihkan nafas keislaman dalam suasana politik yang
baru. Di antara langkah-langkah yang diambil ialah mendirikan
lembaga-lembaga moden yang selaras dengan tuntutan Islam. Disamping menerapkan hukum
syariah dalam perundangan negara, berdiri pula Pusat Kajian Islam serta
lembaga keuangan Islam. Dosen dari Universitas Brunei Darusalam, Dr Haji Awang
Asbol Bin Haji Mail memberi penjelasan mengenai peran negara dalam
perkembangan Islam. “Di Brunei
memang kerajaan memainkan peranan penting, dia ada satu pusat dakwah, kita coba
menerapkan falsafah Islam Melayu kerajaan, memang selaras dengan Islam, memang sudah di buat
kemudian di sambung lagi oleh Sultan Hassanal Bolkiah, malah setiap hari besar Islam,
pegawai-pegawai pekerjaan
di wajibkan
datang, di jemput seperti Maulud Nabi, Qurban, Isra Mikraj.” Meskipun demikian, langkah
mengembangkan Islam dalam sendi-sendi masyarakat di Brunei dilaksanakan dengan hati-hati
agar proses itu berjalan seimbang. Proses pengislaman itu diatur
sedemikian rupa hingga tidak memberikan dampak pada keamanan. Sesudah itu, proses
tersebut ditekankan pada bisa pendidikan. Sementara yang ketiga, kerajaan
Brunei Darusalam menegaskan bahwa proses pengembangan Islam mestilah terjadi
keseimbangan antara keperluan duniawi dan Ukhrawi. Itulah sebabnya, dampak
tragedy 11 September tidak begitu dirasakan di kalangan masyarakat
Brunei. “Kita di
Brunei agak sensitif, bukan jenis terbuka, kerajaan tidak mau kita membuat kegiatan yang bisa mengancam keselamatan. Kerajaan
mempastikan Islam itu bergerak
terus, terutama sekali dalam bidang pendidikan. Dalam dakwah-dakwah, kerajaan sudah mengatakan, dalam
kita memahami Islam, hanya tidak pada akhirat, kita mesti melihat dunia
juga.” Secara umum,
umat muslim di
Brunei menganut Mazhab Syafiin dalam urusan Fiqih dan ahlusunnah waljamaah di
bidang akidah. Dasar ini sengaja diatur oleh negara untuk mengelakkan
perbedaan pendapat yang mungkin terjadi dikalangan Muslim Brunei saat pemikiran
lain masuk. Sementara itu, dakwah modern yang digagas oleh aliran tarikat meraih
keberhasilan di Brunei. Dan
selaras dengan kedudukan Islam sebagai agama resmi negara yang menopang falsafah “
Melayu-Islam-Beraja”, kerajaan Brunei Darusalam mendirikan juga lembaga kajian
Islam. Profesor Iik Arifin Mansur Noor, seorang guru
besar asli berdarah Indonesia yang mengajar sejarah di Universitas Brunei Darusalam, menjelaskan hubungan lembaga Islam
dan kerajaan, seperti sebuah kehidupan antara Bapak dan anak. “Kalau di Brunei ini, memang negara
kecil, hidup seperti bapak dengan anak, karena kecil mudah di atur, seperti
Islamisasi, memperkuat aura negara Brunei Islam, yang menjadi masalah tentu
kadang-kadang orang memaksa simbol itu sehingga meninggalkan substansinya, seperti
kalau kita lihat Universiti di Brunei, ada faculty of Islamic Studies, jadi digalakkan
fakultas-fakultas, agar ada interaksi, yang di pelajar islam juga tahu dengan
aturan lain, yang belajar sains juga mengerti apa
prinsip-prinsip Islam
mengenai sains, dianggap sebagai satu tujuan yang baik bukan dipaksakan.” Salah satu perdebatan yang hangat diperbincangkan
di Asia Tenggara
adalah mengenai Islamisation of Knowledge atau Islamisasi ilmu pengetahuan. Idenya adalah bagaimana
ilmu pengetahuan yang ada dimuka bumi ini ditonjolkan segi ke Islamannya.
Pandangan ini memicu perdebatan hangat karena ada yang mengatakan ilmu yang
sesuatu yang netral. Individu Islamlah yang kemudian
mewarnainya hingga tidak perlu lagi ada cabang ilmu seperti Sosiologi yang
di Islamkan dan sebagainya. “Sebagai satu konsep, bagi saya, pemikir seperti
Ghazali, pemikir seperti Ibn Khaldun,
bertanyakan apakah ilmu itu samawi, bagaimana ilmu samawi, ilmu itu penting bagi Islam, yang menjadi
masalah orang Islam mempertanggungjawabkan
sewaktu dia mempelajari ilmu-ilmu ini, bagaimana sebagai seorang Muslim memahaminya.
Islamisasi knowledge itu bukan sesuatu yang mengejutkan, itu memang selalu ada,
untuk memperkaya ilmu, wacana memang perlu, yang menjadi masalah
kalau discourse seperti ini dipaksakan, jangan sampai mengalahkah disiplin-disiplin yang
sebenarnya tidak ada masalah dengan Islam, kalau kita mempelajari
biologi, bagaimana seorang itu yang sudah mencapai ilmu sedemikian rupa,
adakah dia akan menginjak. Kalau ingin menjadi spesialis, perlu menjadi spesialis dalam
biologi tapi
menjadi orang Islam
yang benar, masalahnya bukan ilmu sociologi menjadikan ilmu Islam, tapi orang yang mempelajari
itu, menjadi Muslim yang bertanggung jawab terhadap ilmunya dan
bertanggung jawab terhadap dirinya orang Islam yang benar.” Beliau bagaimanapun melahirkan
kebimbangan kemungkinan pendekatan kurang terbuka menimbulkan masalah-masalah
tersendiri bagi Brunei. Misalnya, orang mungkin akan lebih memberikan
perhatian kepada simbol-simbol, tetapi meremehkan isu prinsip. Yang menjadi
masalah tentu kadang-kadang orang memaksa simbol itu sehingga meninggalkan
substansiya. Profesor Iik Arifin Mansur Noor,
mengatakan perdebatan semacam ini juga berlangsung di Brunei. Namun yang
dilakukan di Universitas Brunei Darusalam, satu satunya perguruan tinggi di
Brunei adalah memastikan bahwa siswa siswa yang belajar di Pusat Kajian Islam
disana berinteraksi satu sama lain dengan mahasiswa dari fakultas lain,
sehingga mereka mendapatkan pandangan yang komprehensif.
Ω
Kesimpulan
Dari ulasan-ulasan yang
tertera di atas, kita dapat mengambil kesimpulan bahwa agama Islam telah
berkembang di daerah maju khususnya di Malaysia dan Brunei Darussalam. Hal ini
banyak yang membuktikannya, dapat kita lihat dari sejarah dan penjelasan yang
diberikan oleh pemakalah. Di Malaysia, agama Islam dijadikan seperti agama yang
real di negara, waaupun secara yang tidak jelas, namun tetap mengacu ke arah
itu. Segala yang berhubungan dengan kenegaraan, pasti disangkut pautkan dengan
keislaman. Di Mlaysia, secara khusus seorang raja diberi peran sebagai pemimpin
agama ddengan sebutan Yang Dipertuan Agung. Dimana, raja di sini dapat
menjalankan syariatnya dalam kenegaraan dan keagamaan. Syariat-syariat Islam
terlihat jelas di Malaysia, hal ini dibuktikan dengan penjagaan umat islam dari
unsur-unsur syariah agama lain. Sedari awal, agama Islam sudah muncul dan
berkembang di kehidupan Malaysia.
Sama
hal nya dengan di Brunei Darussalam, agama Islam telah jauh berkembang pula
sejak Negara ini merdeka dari penjajah. Di makalah ini, dijelaskan bahwa yang
membawa agama Islam ke Brunei Darussalam adalah bangsawan Cina yang melalui
sistem perdagangan. Agama Islam menjadi masyur di kalangan penduduk Brunei
Darussalam, dan didukung penuh oleh pemerintah setempat dan sampai
sekarang penyebarannya tetap eksis dengan jalan pendirian beberapa komunitas
Islam yang selalu aktif bergerak
DAFTAR PUSTAKA
- Lentera Pendidikan Vol.11. Hal: 270-283
- Awang Mohd. Jamil Al-Sufri, liku-liku Pencapain Kemerdekaan Negara Brunei Darussalam, (Brunei: Jabatan Pusat Sejarah, 1992) Cet ke-1.
- Ensiklopedia Islam, Jakarta: Pt. Ichtiar Baru Van Hoeve. 1999. Cet. 5
- Ensiklopedia Islam Indonesia, Tim Penyusun IAIN Syarif Hidayatullah. Jakarta. Djambatan. 1992.
- Ensiklopedia Indonesia Seri Geografi. Penyusun Redaksi Ensiklopedia Indonesia,(Jakarta: PT. Intermesa.1990) cet 1
- www.wikipedya-sumber asia-tenggara.edu.id
- www.google.co.id
·
Profesor Iik
Arifin Mansur Noor, pengajar Sejarah pada Universitas Brunei Darussalam.
·
bsetiawa@mediacorpradio.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar